ЗАХИСТ ПРАВ ВНУТРІШНЬОГО ПЕРЕМІЩЕННЯ ОСІБ

ЗАХИСТ ПРАВ ВНУТРІШНЬОГО ПЕРЕМІЩЕННЯ ОСІБ

       Анексія Криму та події на Сході України призвели до значного переміщення громадян усередині нашої держави.

       І хоча така ситуація існує вже не перший рік, незважаючи на всі спроби її подолати з боку української влади за партнерської допомоги інших країн і гуманітарних організацій, на сьогодні інтеграція внутрішньо переміщених осіб на території України зіштовхується з рядом проблем, які нині повною мірою не врегульовані.

       Діяльність органів державної влади, попри існуючу критику, залишається головним компонентом у питанні розв’язання проблем переселенців. Зокрема, можна відмітити оперативну діяльність українських парламенту та уряду, які, реагуючи на значний потік переселенців, прийняли ряд нормативних актів, а саме:  Постанови Кабінету Міністрів України «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» та «Деякі питання оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції», а також Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Слід зазначити, що ці документи не є статичними, до них постійно вносяться зміни, що допомагає законодавчо врегульовувати нововиявлені проблеми внутрішньо переміщених осіб.

       Також на сьогодні існує ряд державних програм і стратегій, які сприяють в розв’язанні проблем переселенців. Як приклад, програма регіональних радників при Мінсоцполітики створена для того, щоб оперативно розв’язувати як існуючі проблеми, пов’язані з переселенцями, так і нові.

        Водночас слід відзначити вклад вітчизняних і зарубіжних волонтерів, фондів, організацій, у тому числі й міжнародних, які надають посильну допомогу переселенцям. Так, за рахунок коштів, які надають деякі зарубіжні країни, реалізуються конкретні проекти із забезпечення внутрішньо переміщених осіб усім необхідним, починаючи від медикаментів і закінчуючи житлом.

        Тобто робота з розв’язання проблем внутрішньо переміщених осіб проводиться, але про повне забезпечення всіх потреб переселенців на сьогодні говорити не доводиться.

        Однією з головних проблем, яка заважає адаптації переселенців, є відсутність єдиної національної програми щодо внутрішньо переміщених осіб і органу, який би безпосередньо займався переселенцями.

         На думку правозахисників, поліпшити ситуацію допомогло б, зокрема, створення єдиного центрального органу, відповідального за всі питання, пов’язані з переселенцями, створення єдиної електронної бази даних, у якій можна було б отримати інформацію про людину, незалежно від того, де вона перебуває, без безпосереднього звернення до органів влади, поліпшення технічного стану існуючої електронної системи.

       Заслуговує на увагу реалізація проекту ЄС «Центр адаптації переселенців та підприємців із зони АТО та Криму у Вінницькій області», де підприємцям і власникам малих та середніх підприємств із зон конфлікту пропонується ряд можливостей і переваг, які дадуть їм змогу швидко й ефективно організувати чи відновити підприємницьку діяльність на території Вінницької області. Поновлення діяльності бізнес-переселенцями дасть можливість їм зберегти й реалізувати накопичений потенціал і досвід ведення бізнесу, що включає ділові контакти з постачальниками й споживачами, виробниче або торгове обладнання, управлінські технології роботи, інноваційні розробки тощо. Проект сприятиме адаптації та стимулюванню економічної діяльності в регіоні та мирній взаємодії між переселенцями й жителями Вінницької області. Основною метою центру є стимулювання економічної діяльності серед переміщених осіб та у приймаючих громадах Вінницької області шляхом створення умов для ведення підприємницької діяльності й перенесення бізнесу, забезпечення інформаційної та консультаційної підтримки переміщених осіб, створення фінансових стимулів для ведення підприємницької діяльності і працевлаштування.

        Водночас нагальним залишається питання толерантності в суспільстві та адаптації внутрішньо переміщених осіб. Безпосередньо переселенці скаржаться, що випадки відкритої дискримінації мають місце й досі, а частина їх постійно чують на свою адресу принизливі слова «сепаратисти», «утриманці». Переселенцям з Донбасу часто відмовляють в аренді житла через «донецьку прописку». При цьому в українському суспільстві спостерігається тенденція, коли до переселенців з Криму ставляться краще, ніж до переселенців з Донбасу. Хоча, як правило, переїжджають ті люди, які асоціюють себе з Україною та відповідально обрали цей шлях.

       Постійне порушення прав переселенців послужило поштовхом прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». Тепер переселенці отримують безстрокові довідки про статус внутрішньо переміщених осіб. Раніше такі документи діяли лише шість місяців. Відтепер же підтверджувати свій статус кожні півроку не треба.

       Скасовано необхідність ставити штамп міграційної служби на довідці внутрішньо переміщеної особи.

       Гарантії прав внутрішньо переміщених осіб відтепер мають навіть громадяни, які жили на тимчасово окупованих територіях без відмітки у паспорті про реєстрацію місця проживання.

        Щоб довести проживання в зоні конфлікту, достатньо: військового квитка, трудової книжки, документа, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно, медичних документів або навіть фотографій чи відеозаписів. У такому разі відповідні органи ухвалять рішення про видачу довідки внутрішньо переміщеної особи протягом 15 днів. Рішення про відмову у видачі довідки надаватимуть у письмовому вигляді із зазначенням підстав відмови. А значить, це рішення можна оскаржити в суді.

        Дуже важлива зміна: відтепер можна написати заяву про припинення трудових відносин безпосередньо в центрі зайнятості за місцем нинішнього проживання внутрішньо переміщеної особи. Це дуже актуально, якщо людина не звільнилась, а прийом поштових відправлень на або з території, де вона працювала, неможливий.

       Якщо переселенець добровільно повертається додому — на тимчасово окуповану територію — на тривалий термін, він зобов’язаний повідомити про це орган, який видав йому довідку внутрішньо переміщеної особи. Причому не пізніше ніж за три дні до дня від’їзду. В іншому разі за 60 днів відсутності дію його довідки скасують.

      Згідно з новим законом, внутрішньо переміщені особи мають право на забезпечення лікарськими засобами та надання необхідної медичної допомоги в державних і комунальних закладах охорони здоров’я.

     Станом на 6 листопада 2017 року, за даними структурних підрозділів соціального захисту населення обласних та Київської міської державних адміністрацій, взято на облік 1 521 702  переселенці або 1 239 718 сімей з Донбасу і Криму.

     Станом на 6 листопада 2017 року отримувачам допомоги профінансовано 2 366 015 тис. гривень.

 

 

Юрисконсульт НМЦ ЦЗ та БЖД Вінницької області     

С.В. Прилуцька

© 2013–2018, «НМЦ ЦЗ та БЖД Вінницької області»
Форма зворотного зв'язку